Χρήστος Ν. Θεοφιλης σε διάλογο με την Σπυριδουλα Πολιτη
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ Η έννοια του ασυνειδήτου. Αναγκαίος τρόπος ερμηνείας των γεγονότων στην ευρωπαϊκή σκέψη είναι το φροϋδικό δόγμα που μας ορίζει την ασυνείδητη νοητική λειτουργία ως ένα βήμα προς την ανακάλυψη της αντικειμενικής αλήθειας…
ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΠΟΛΙΤΗ Τροφοδοτώ την τέχνη μου απ’ τη ζωή και τη ζωή απ’ την τέχνη μου. Γεννήθηκα το 1957 στη Χούνη Αιτ/νίας Έζησα τα πρώτα μου παιδικά χρόνια κοντά στη φύση και σ’ ένα καλλιτεχνικό περιβάλλον,(ο πατέρα μου ήταν μουσικός).Παράγοντες που επηρέασαν το έργο μου. 1976-1982,σπούδασα κλασσική μουσική στο Εθνικό Ωδείο της Αθήνας. 1983-1987 ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας όπου αποφοίτησα με άριστα.1989-1991 πήρα μαθήματα φιλοσοφίας.
Όλο το μέχρι τώρα εικαστικό μου έργο συμβαδίζει και εξελίσσεται παράλληλα με τη ζωή. Επικαλούμαι το ένστικτο και καθοδηγούμαι από αυτό .Λειτουργεί σαν φάρος και έχω τη δυνατότητα να ακουμπάω να συγκινούμαι, να συγκρίνω και να κατευθύνω τη σκέψη μου από το πιο λαϊκότροπο πράγμα μέχρι το πιο πρωτοποριακό.
Οι επιλογές, οι κατευθύνσεις γίνονται ασυνείδητα χωρίς την παρεμβολή εγκεφαλικών διεργασιών με βάση την ψυχοσύνθεσή μου τις επιθυμίες μου και τους ρυθμούς μου.
Το ένστικτο μου φανερώνει τις ανάγκες μου και μορφοποιεί το συναίσθημά μου. Είναι ανιδιοτελές ,αυτοσυνείδητο, ικανό να στοχάζεται το αντικείμενο με έναν ενορατικό και διεισδυτικό τρόπο.
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ Η έννοια αντίθεση, η έννοια σύζευξη.
Η αντίθεση μεταξύ συνειδητού /ασυνειδήτου. Η σύζευξης των δύο πεδίων, του πλατωνισμού και της ψυχανάλυσης…
ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΠΟΛΙΤΗ Από τη στιγμή που θεώρησα ότι η ύλη είναι το μέσο που προσεγγίζω τη φύση, ακολούθησε μία περιπέτεια και περιπλάνηση μαζί της. Η μή παραδοχή της μίμησης σαν μέσο έκφρασης, με οδήγησε σ΄ ένα παιχνίδι με την ύλη που είχε στόχο την επαφή και τη μορφοποίησή της μόνο. Το άφημα σ΄ αυτή τη διαδικασία, είχε ως συνέπεια να γνωρίσω πολλά υλικά και να κατανοήσω ότι η έννοια του παιχνιδιού και του τυχαίου δεν περιορίζεται σε ορισμένη ύλη, χώρο και φόρμα. Επίσης μου ανέπτυξε μία ρεαλιστική διάθεση που αρχικά είχε να κάνει με τον εργαστηριακό μου χώρο.
Η φωτογραφία δε ως υλικό κάλυψε την ανάγκη μου να προσεγγίσω την πραγματικότητα, αφού φέρει πάντα μαζί της μία εικόνα της, εξάλλου η μαγεία της φύσης της είναι τέτοια:να εικονοποιεί την πραγματικότητα πέρα από το παιχνίδι που γίνεται με το χρόνο
Τα μέσα και τα υλικά που χρησιμοποιώ ποικίλουν, διότι πιστεύω στην ελευθερία έκφρασης, που μου δίνει η ιδιαιτερότητά τους. Αντλώ την θεματική μου από ερεθίσματα που προκύπτουν από τη σύμπραξη βιωμάτων μου, μνήμης και πραγματικότητας.
Πολλά αντικείμενα και υλικά του κοντινού μου περιβάλλοντος, στάθηκαν αφορμή να γεννηθεί μια καινούργια ιδέα , για τον ιδιαίτερο λόγο ύπαρξης που φέρουν.
Τα σεντόνια για την ιστορία τους, το βαμβάκι-ο στόκος-ο γύψος-γιά την υφή και το χρώμα,- το ποτήρι για τη φόρμα, τα παπούτσια για την κίνηση.
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ Ευαισθησίες. Λειτουργούν στην ποιητική των οραμάτων οι σύγχρονες ιδέες, όταν ο εικαστικός καλλιτέχνης «ανακαλεί» στη μνήμη του ……
ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΠΟΛΙΤΗ Το έργο μου με τα σεντόνια, με τίτλο “προίκα” είναι μία ιδέα που ξεκίνησε με αφορμή μία μετακόμιση. Είναι λευκά σεντόνια της προίκας μου, που βρέθηκαν στο έργαστήριό μου, όπου βλέποντάς τα ένιωσα μία συγκίνηση και ένα σεβασμό, για την αισθητική την ιστορία και την συναισθηματική την φόρτιση που φέρουν.
Όταν επεμβαίνω σε αυτά και αλλάζω τη φύση τους, οι μνήμες, τα βιώματά μου σε σύμπραξη με την πραγματικότητα αλλά και το τυχαίο, σχηματοποιούν μία εικόνα της αίσθησής μου, που μου αποκαλύπτεται, όταν χαλαρώνω στους ρυθμούς που μου αναβιώνει το κέντημα. Το υλικό του στοχασμού μου, τότε προσδίδεται και ενσωματώνεται στην εικόνα που παράγω και γίνεται το νόημά της.
Μέσα από τα ζευγάρια και τις κούκλες, το παραμύθι και το όνειρο, προσπαθώ να ξεθάψω αυτό το άφατο πού με διαμόρφωσε σαν άνθρωπο και πεπρωμένο, και να δείξω πως συμπλέκεται
η εικαστική εικόνα που παράγω σήμερα με το παρελθόν, κοινωνικά.
Κοιτάζοντας το παρελθόν μου μέσα από τα σεντόνια, διαπίστωσα πως δεν μπορώ να αποκοπώ από αυτό όσο και αν το επεδίωξα. Οδηγήθηκα σε μία αναθεώρηση και ένα επαναπροσδιορισμό του. Οδηγήθηκα στην αποδοχή του, την αποδοχή της ζωής.
Τι εννοώ. Αυτή η αθώα χαρά για παράδειγμα, μίας όμορφης μνήμης, όπως η συγκέντρωση της προίκας και η μεταφορά της από το ένα σπίτι στο άλλο, που φέρνει σημειολογικά τον έρωτα και την αγάπη, αποκτά με το τελετουργικό της δημιουργίας μία μεταφορική έννοια. Από χρηστική προίκα μετατρέπεται σε πνευματική προίκα και στη συνέχεια -από το εργαστήριό μου- μετακομίζει και εκτίθεται στο κοινό όπου επιζητά την επικοινωνία.
Οραματίζομαι έναν κόσμο χαρούμενο που αλλάζει, που αλλάζει συνέχεια σε μιά αέναη μεταμόρφωση. Το όνειρο το παραμύθι αλλά ταυτόχρονα και η επαφή με την πραγματικότητα να αποτελούν τα στοιχεία του.
Σε όλο μου το έργο, το ζωγραφικό (που αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος) και το κατασκευαστικό, δεν ικανοποιούμαι με το ψάξιμο μιας φόρμας και την ανάλυσή της.
Εστιάζω κάπου και αυτό το κάπου μεγεθύνεται, αλλάζει και παίρνει μεταφυσικές διαστάσεις στο χώρο και το χρόνο. Όταν εισρέει μέσα μου η πραγματικότητα, καλούμαι να αφεθώ καθοδηγούμενη από το ένστικτό μου, για να τη μετατρέψω, μορφοποιήσω σύμφωνα με τις ανάγκες της ψυχής μου. Αυτή η διεργασία γίνεται υπόγεια και όσο πιο εμπνευσμένη είναι, τόσο το έργο μου είναι προϊόν έκφρασης και έχει λόγο ύπαρξης.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Σπυριδούλα Πολίτη
Γεννήθηκε στην Χούνη Αιτ/νίας το 1957
Σπουδές
1976-1982: Εθνικό Ωδείο Αθήνας
1983-1988: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, όπου αποφοίτησε με άριστα
1990-1991: Mαθήματα φιλοσοφίας στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας
Ατομικές εκθέσεις
2006 Γκαλερί TinT, Θεσ\νίκη
2004 Γκαλερί 7, Αθήνα
2002 Γκαλερί 7, Αθήνα
1998 Γκαλερί 7, Αθήνα
1995 Γκαλερί 7, Αθήνα
1987 Γκαλερί Αθήνα, Αθήνα
Συνεργασίες
2010 Aica Hellas,Τιμητική διάκριση στην ομάδα Indoors,
–Γιά το έργο της περιόδου 2007-2008
2009 Indoors is mouving out,Εγκατάσταση με την ομάδα Indoors, Παλαιά Ψυγεία Λιμάνι,
Biennale 2,Θεσσαλονίκη
2008 Indoors, Εικαστική δράση σε διαμέρισμα στην οδό Καρνεάδου 34-36,Αθήνα
2007 Ίδρυση της εικαστικής ομάδας Indoors, Μ. Κάσση, Β. Νομίδου,
Σ. Πολίτη, Μ. Χρηστέα, Αθήνα
Ομαδικές εκθέσεις
2009 Αλλαγή κλίματος, Eργαστήριο Κουμίδη, Λευκωσία Κύπρος,
Επιμ. Στέφανος Καράμπαμπας
2008 Η ιστορία ενος εργαστηρίου, Κέντρο χαρακτικής Αθηνών Pantolfini-Σιατερλή,
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, Επιμ. Νέλλη Κυριαζή
Μετάλλαξη, Κ-art, Αθήνα
2007 Quiet Time / Love’s Labour, Katherine E.Nash Gallery, Univercity of Minnesota
USA, Επιμ. Diane Katsiaficas
Urban Legends, Αστικοί Μύθοι, κοινός τόπος ΙΙΙ, Κολωνός, Αθήνα
Επιμ. Μαρίνα Λαγού
Εκ-πομπή, Καρδαμύλη, Παλιό Δημοτικό σχολείο, Επιμ. Μαρίνα Λαγού)
2006 Ήταν κάποτε η Πηνελόπη Δέλτα, Κολλέγιο Αθηνών, Ψυχικό, Αθήνα
Επιμ. Ίρις Κρητικού
Ρέον Ύδωρ, Τελλόγλειο Ίδρυμα τεχνών, Θες/νικη
επιμ. εκπαιδευτικός οργανισμός Παπιώτη
Εικαστικό Πανόραμα στην Ελλάδα, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Επιμ. Θανάσης Μουτσόπουλος, Θεσσαλονίκη
Αντίθετη επιλογή, Παλιό δημοτικό σχολείο Καρδαμύλης
Επιμ. Λίνα Τσίκουτα
2003 Art Athina’03, εκθεσιακό κέντρο Αθηνών, Αθήνα
Εγώ ο εαυτός μου, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ρεθύμνου
Επιμ. Ελένη Κυπραίου
2002 Minimal maximal, 4 Ελληνικές Εκδοχές, Πνευματικό κέντρο Δήμου
Αμαρουσίου, Αθήνα Επιμ. Φ. Τζενετουλάκου
2001 Διάλογος, Σχολή Καλών Τεχνών Μαδρίτης, Μαδρίτη, Ισπανία
Μνήμη και απεικόνιση, Γκαλερi Batagianni, Αθήνα Επιμ. Μαρία Στεργίου
7 Έλληνες καλλιτέχνες, Asamblea de Extremadura, Festival de Merida,
Merida, Ισπανία
2000 Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη.
Υπάρχει κάτι που μας ενώνει; Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσ\νίκης,
Επιμ. Κ. Κιλεσοπούλου
Εικαστικές Μαρτυρίες, Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα
Επιμ. Κ. Σταυρόπουλος
Ιδέες και Είδωλα, Campus Art, Αθήνα
Επιμ. Φ. Τζενετουλάκου
1998 Είμαστε αλλού και πάμε αλλού, Αισχύλεια ‘98, Ελευσίνα
Επιμ. Λένα Κοκκίνη
Εκδηλώσεις στο σπίτι του Μπουζιάνη
1997 Art Athina 5, Εκθεσιακό Κέντρο Αθηνών, Αθήνα
Οικοτοπία ΙΧ, Γκάζι, Αθήνα Επιμ. Χρήστος Ν. Θεοφιλης
1994 Γαία Αφροδίτη, Λευκωσία, Κύπρος
- Τοις ένδον ρήμασι πειθόμενοι, Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα
Επιμ. Κ. Σταυρόπουλος
1990 Επίκεντρο, Πάτρα Επιμ. Κ. Σταυρόπουλος
1988 Συναντήσεις- Επισημάνσεις- Αντιπαραθέσεις, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων,
Αθήνα Επιμ. Κ. Σταυρόπουλος
1987 Αθήνα Εικαστικά, Κέντρο Τεχνών, Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα
Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση, Αθήνα.
1982 150 ζωγράφοι της Ε.Ο.Κ., Ωδείο Αθηνών, Αθήνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου